Powered by Blogger.
RSS

Sudirman : Jauh Di Sudut Hati (HQ Audio)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Allahyarham Dato' Sudirman Haji Arshad DIMP, JMN, AMN (25 May 1954 – 22 February 1992)


22 February 2011, genaplan 11 tahun pemergian arwah. Sungguh pantas masa berlalu. Masih terngiang di ingatan saya di suatu pagi diusia saya 12 tahun. Sewaktu tu saya dikampung bersiap sedia urk pergi beriadah di tepi pantai bersama keluarga yang lain termasuk arwah bapaku. Singgah sebentar di sebuah kedai runcit untuk membeli sebuah akhbar. segalanya menceritakan mengenai kehilangan seorang ank seni kebanggaan semua itu. Masih ingat saya mmg mengalirkan air mata membaca balasungkawa dari para wartawan media ketika itu. Terus terdetik dihati saya memang ini satu kehilangan besar bukan hanya pada insutri muzik, Negara malah utk saya sendiri. Jujur ditarikh 22 February 1992, Arwah bukanlah artis yang tersangat saya minati diwaktu itu. Mungkin kerana saya terlalu kanak2 saya lebih kepada genre muzik lain. Malah serasa saya ditahun2 akhirnya itu tidak banyak kisah2 arwah yang di paparkan membuatkan nama beliau hampir hilang kecuali lagu2 beliau. Mungkin kerana keadaan kesihatan arwah yang membataskan aktiviti nya.

Tapi tidak sekarang. Sejak tarikh itu saya akui saya adalah among biggest fan of him. Mungkin hnya 2 3 tapak dibelakang Pak Nil dan Faizal AF4 (terengganu)..mereka memang top ten fans. Tp saya mungkin top 20

Pelbagai tanggapan, andaian telah dilemparkan kesinambungan dari hari kematiannya. Benar atau tidak hanya Allah yang tau. dan sebagai hambaNya kita harus redha Allah sangat sayangkan arwah itu sebab arwah dijemput dulu pergi. Sekurang-kurangnya kita harus bersyukur kerana dipinjamkan Allah seorang insan sehebat dia. Kehadiran sementaranya meninggalkan kesan yang amat mendalam

Jangan pertikaikan kehebatan beliau. Dan usah tanya saya kenapa saya kata dia hebat. Cuma sebagai manusia biasa tidak Allah ciptakan seseorang itu terlalu maksum sehingga tiada kesalahan dan kekurangan. Namun pada saya arwah berada di kelas kehebatan dalam arena tersendiri

Lagu2 arwah yang paling saya minati terlalu byk namun ada satu yang mmg benar2 akan menyentuh hati saya bilamana sy mendengar mahupun nyanyikan sendiri iaitu ‘Jauh di sudut hati’… Ya Allah entah kenapa itu lagu yang sangat rapat dengan saya malah serasanya sangat sebati dengan diri saya.


SayangKubawa jauh rinduku
Kerna akau telah tahu
Kau bukan milikku

SayangSesunguhnya bukan mudah
Menjalani hidup iniTanpa kau di sisi

Jauh disudut hatiAku masih bermimpi
Mimpi yang indahEsok kau kembali

Jauh di sudut hatiAda waktu-waktunyaAku berdoa
Kau pulang semulaSayangBiar ku mengingatimu
Biar kugantung harapanHingga sampai waktu
Nafas terakhirku



Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh arwah.. al fatihah… amin amin

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 Malaysia, 1 Ummah berbilang bangsa berbilang agama

Ini hanyala satu pandangan peribadi;




Bangga menjadi anak Malaysia. Alhamdulillah syukur pada tuhan kerna dilahirkan sy dibumi Malaysia bertuah ini. Aman damai, tiada peperangan dan sengketa, tiada bencana besar melainkan beberapa gangguan kecil yang sesekali menerjah muka2 depan akhbar utama. Masih dibawah kawalan dan kemampuan manusia.

Satu lagi kelebihan Malaysia; berbilang bangsa. Dari satu sudut mmg satu kelebihan namum realistiknya juga mencjadi satu cabaran. Bukan hanya utk rakyat jelata mcm saya ini malah pada pemimpin2 yang saban hari memerah otak dan fikiran utk menyatukan satu Malaysia ini bukan la semudah yang kita tonton dan baca di ruang2 media yang banyak hanya memperlihatkan yang indah2 belaka.

Memanjangkan kata2 tokoh negarawan kebanggan semua Tun Dr Mahathir Mohammad yang dilontarkan dlm temubual disalah satu rancangan baru2 ini. Sekiranya beliau msh seorang perdana menteri yang sememangnya tidak akan berlaku, antaranya ingin sekali beliau melakukan beberapa perkara yang menjurus kepada penyatuan rakyat berbilang bangsa ini. Dr situ sy menafsirkan betapa sukarkan menjadi pemimpin dan rakyat kepada Negara ini. Terkebetulan dengan sambutan hari kekasih baru2 ini, mmg sukar diperjelaskan kerana terlalu byk hati2 yang perlu dijaga. Seumpama menarik rambt dlm tepung. Bukan hanya pemimpin yang harus menyusun kata melontarkan pendapat malah semua orang harus memikirkan impak dan kesan dalam memberi pendapat. Saya seorang drnya bila di dalam satu pejabat yang berbilang bangsa dan agama. Apa harus sy jelaskan. Cuma mampu senyum. Tidak mahu dianggap terlalu fanatic pada mana2 pihak. Tp tuhan dan hati ini tau

Seperti juga seorang ustazah juga penceramah bebas telah dikecam oleh sekumpulan organisasi kristian yang menyelar dakwaan ustazah berkenaan mengenai valentines atau hari kekasih ini adalah sambutan orang kristian yang melakukan dgn cara dilaknat islam. Begitu lah kita tidak blh sewenangkan bercakap membuka mulut isu2 agama dan bangsa ini secara terbuka jika tidak di fikirkan kesannya. Dan sy pasti ustazah ini mgkn sudah memikirkannya namun terlepas pandang sesuatu.

Dalam keadaan yang sgt sensitive utk mengutarakn pendapat sekarang ini ada lebih baik utk kita hanya berdiam diri. Namun harus diingat diam bukan bermakna slh. Islam menghormati semua agama, dan melayu menerima kehadiran semua bangsa sebagai satu keluarga dlm Negara ini. Sy juga percaya kebanyakan agama juga mengutuk pergaduhan dan mengeji kemaksiatan

Jadi sama2 la kita menjaga agama, budaya dan keturunan kita. Dan saya doakan tuhan diberikan jalan semoga satu hari ada yang tampil dgn pendapat yang blh diterima pakai oleh semua rakyat 1 malaysia ini

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Mekarnya Bakawali


Sebelum ini sy langsung xpernah mengambil tau kisah bakawali ini. Walaupun pernah mendengar nya biasanya dlm lagu2 melayu.

Dan mggu lps sewaktu sy pulang sempena cuti tahun baru cina. Satu pagi jumaat,mak memberitahu yang bunga bakawali kembang mekar. Sy Cuma menganggap ia satu hal biasa. Dan sy amek ringan hal tersebut sehingga sy keluar ternampak betapa menarik bunga tersebut. Terdetik hati sy utk mengambil gmbr. Dan sy yg sememangnya buta ilmu bakawali hnya menyentuk dn pergi begitu sj sesudah mengmbil beberapa keeping foto. Menjelang ptg sekali lg sy terpandang bakawali tersebut. Namun kali ini bunganya telah layu selayunya. Oo.. baru sy teringat seperti pernah terdgr org mengatakan perihal bunga ini yg hnya kembang di waktu mlm hari

Dan hari ini baru sy berkesempatan mencari beberapa maklumat mengenai bakawali ini. Byk rupanya kisahnya. Antaranya

Kelebihan bunga bakawali:

- boleh dijadikan ubat rabun mata.
- utk dijadikan air mandian sebelah pagi.ia dikatakan dapat menaikkan seri wajah. badan bau harum dan segar.bunga bakawali berbau harum dan menenangkan minda.dimurahkan rezeki – harus dgn niat baik
- kegunaan pencerah muka bukan untuk memutihkan muka tetapi untuk meratakan tona kulit muka
- dan sebagai pengganti toni dalam kesihatan tubuh badan
- digunakan untuk merawat luka dengan cara menumbuk halus sehelai daun bakawali dandisapukan pada bahagian yang luka sebelum dibalut. Sifat analgestik pada bakawali dapat menolong mengurangkan kesakitan.Ia juga mampu untuk menghentikan pengaliran darah pada luka.
- ada pendapat yang mengatakan dengan minum air rendaman bunganya tekanan darah tinggi dapat diturunkan, namun pendapat ini masih belum dapat dibuktikan

MITOS dan mengenainya:

-bunganya akan kembang mekar pada waktu malam sahaja dan harum wangi

- kepada anda yg mpunyai bakawali yg dlm tempoh berbunga,cuba anda duduk sehampir yg boleh pd bakawali anda dan dlm keadaan yg sunyi sepi...anda akan melihat satu proses pendebungaan yg mana bunga bakawali tersebut akan 'meletup' kecil dan mengeluarkan bunyi 'pop' berulangkali sambil melepaskan debunga halus

- selepas mandi bunga tersebut jangan dibuang dalam tong sampah, buang dalam sungai yang mengalir atau tanam

- kembang tengah malam. Ada titisan air dalam kelopak dia masa dia kembang

- Bunga bakawali mula kembang 9.30mlm dan kembang penuh 12mlm. Yang kelihatan berasap adalah debu-debu dari debunganya, adakalanya ia bertabur naik ke udara membentuk satu imej yang dikononkan sebagai jelmaan puteri kayangan. Pada pukul 4.30pg ia mula layu dan bila matahari mula terbit ia layu sepenuhnya

- Kepercayaan orang-orang cina bahawa pokok bakawali boleh mendatangkan tuah dan rezeki sekiranya berbunga. Selalunya ditanam berhampiran dengan tempat mereka berniaga dan diikat dengan reben merah pada tiap-taip dahan. Mereka juga percaya sekiranya pokok Bakawali itu mati atau layu bermakna mereka akan mendapat musibah atau suwey.

- Orang-orang Melayu percaya ada orang Bunian akan berada berhampiran pokok bakawali semasa bunganya hendak kembang. Ada juga yang percaya bahawa terdapat seorang dewa dari kayangan yang menjaga bunga ini semasa ia kembang

- Sebenarnya bunga bakawali semasa kembang tidak mengeluarkan asap, tetapi bunganya akan meletup semasa kembang dan melepaskan debunganya seolah-olah ia mengeluarkan asap.

- Memang bunganya akan terbit dari celah-celah daunnya. Ianya akan hanya kembang pada waktu malam. Keadaan fizikal bunga ni memang lembut dan mudah rosak. Mungkin sebab tu Allah takdirkan ianya kembang malam saje, kalau siang, tentu ia takkan bertahan sebab suhu yang lebih tinggi.

- Kata org tua-tua, kalau kita tunggu ia kembang, ia takkan kembang-kembangBaunya wangi macam bau bunga hutan masa kita tidur dalam hutan malam-malam



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Cuti Gong xi Fa chai

1st day msk keje slps bercuti sempena sambutan tahun baru cina. Sebenarnya xde la lama sgt sy bercuti, klu kira keje last week 1 hari je annual leave. Tp since CNY ni jatuh hari khamis dan jumaat seakan lama je cuti. bila cuti lama biasa la blk terengganu la. seronoknya jumpa semua mak, keluarga semua especially anak buah baru ku Muhammad Khairin Naqib. Sungguh semangat budak tu. bygkan umor dia baru 2 bulan tp dh pakai baju utk baby 6-12 bulan.

Bertolak blk terengganu pada 02.02.2011 (rabu) yang lepas selepas menyiapkan semua order org. Bergerak dr kl pukul 11 pagi singgah isi minyak dan sbgnya dan singgah rumah kekanda kesayangan ku angah di kemaman sambil hantar carrot cake kegemaranku itu. Tiba di felda kesayanganku jam 8 malam. Seronok dpt jumpa semua

Keesokan harinya pegi melawat pakcik ku yang sakit di hospital nur zahirah kuala terengganu. Sedih melihat kesakitan yang ditanggungnya. Sakit jantung lelah dan mcm2 lg. namun aku kagun ayat suci terus dibaca dan xlekang dr mulutnya. Dan mlm itu juganya beliau telah dijemput kerahmatullah. Innalillahiwainnahilaihirrajihun. Drnya kita dtg dan kpdnya jg kita kembali. Allah amat menyayanginya. Meninggalkan seorang balu dan seorang anak tunggal lelaki. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Namun aku amat mengasihi beliau apatah lagi beliau adik arwah bapaku yang amat rapat dan beliau sendiri amat mirip rupa arwah bapaku… al fatihah

Jumaat 04.02.2011. dirumahkau diadakan majlis cukur jambul naqib cum membayar nazar abangku sempena mendapat baby boy nye. Sungguh sedap gulai kambing itu. Aku jatuh cinta tp aku tetap mengawal nafsu mkn ku drpd terus membesarkan badan..ahaks. ptgnya aku melawat keluarga arwah pak cik ku. Razali bin Muda. Yang meninggal di usia 61 tahun

Sabtu 05.02.2011, bertolak balik ke Kl Lumpor jam 9 pg. tiba di KL jam 8 mlm. Kelambatan berpunca dr beberapa pennyinggahan..hehehe

Sorry xbergambar langsung blk kg kali ni.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
There was an error in this gadget
There was an error in this gadget