Powered by Blogger.
RSS

Checklist kelengkapan untuk anak masuk darjah 1

Checklist kelengkapan untuk anak masuk darjah 1

 Disebabkan sy pernah terdengar beberapa keluhan ibu2 yg sukar mcari guideline atau reference sbg checklist brg2 keperluan utk ank2 yg bru nk msk drjah 1. 


Disini sy sediakan beberapa yg penting


Mungkin ada sesetengahnya tidak applicable utk sekolah tertentu atau tempat tertentu

1.       Baju sekolah ; sy sediakan 4 helai


. Tapi macam membazir pulak. Rasanya 3 pun dh cukup. Xpe la barang xbasi kan


2.       Seluar sekolah; sy juga sediakan 4 helai

3.       Stokin sy sediakan 2 set. 1 set ada 3 pasang. Jadi 6 pasang. Mcm lebih kan

4.       Beg sekolah




5.       Pencil box




6.       Stationery  (pencil, ruler, eraser, sharpener, scissor, glue, coloring pencil               ) ini semua sy beli borong kat mydin. Beli banyak xpe. Barang x basi





7.       Kasut; sy sediakn sepasang shj

8.       Seluar track. Klu sesetengah sekolah sudah termasuk dlm pakaian sukan jd x payah parent beli

9.       Pembalut buku. Ada pelbagai jenis kat pasaran. Sy suka yg cepat dan pantas dan berkualiti

10.   Lencana sekolah. Ini mmg kena beli kat sekolah


Ni sticker nama sy tmpah utk tampal kat buku n alatulis ank sy

11.   Pastikan semua barang bertanda nama dan kelas


Sy juga ada tempah cop stamp nama ank sy ni so that sng semua buki kita cop je


12.   Botol air. Ini xpayah beli mahal2 sbb mmg cepat rosak. So, beli yg biasa2 shj tp ank kita senang nk bawak dan pastikan bila terbalik x keluar air

 

·         Checklist ini applicable utk ank lelaki shj. Klu ank perempuan pandai2 la tambah ye

·         Dan sila bersedia kerana dlm 3 4 minggu pertama pasti ada yg kena beli baru dah. Macam ank sy beg sekolah sebulan je pakai. Pastu dh koyak. Baju sekolah pun minggu keempat terkoyak dia kata terlanggar meja. Pensil dan eraser pastikan beli dlm 3 4 kotak sebab setiap hari kena bg baru. Sharpener yg biasa2 masukkan dlm pensil box dia. Pastu beli 1 yg heavy duty tggl kat rumah. Sbb tiap2 mlm kena sharp

Ni sharperner heavy duty. Sgt practical tp utk kita yg sharp kan. Klu bg dorg sharp sndr pakai ni sekotak pencil 1 hr je semua hancur. Ni xyah bg dorg bwk g skull tau. Jahanam semua nnt

Semoga bermanfaat utk semua


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget