Powered by Blogger.
RSS

Adam dan Hawa episod 53

Johan masih terngiang-ngiang kata2 Ain yang memutuskan hubungan mereka. Bukan mudah baginya. Dia masih bertekad untuk meneruskan niatnya

Di awal pagi keesokannya, Ain memandu pulang ke kampung bagi menyelesaikan masalah mengenai ibu johan yang akan datang ke rumahnya hari ini. Tetapi dikepala Ain masih tertanya-tanya siapa wanita yang bertemu Am di restoran semalam. Dia mula meragui Am.

Sementara Azie sedang beranganan Johan akan melamarnya sikit waktu lagi

Tiba dikampung sambil terbaring diribaan ibunya tanda melepaskan rindu si anak pada ibuhya. Ain meluahkan rasa risau dan serba salah atas kedatangan ibu Johan sedangkan dia sudah terangkan segalanya pada Johan. Sambil itu ibu Ain cuba mengorek cerita anaknya itu suami isteri

"Ain dengan Adam dah serumah?"
Ain menggeleng kepala tanda tidak. Ibunya mengucap panjang
"Dia tak ajak kita pun. Tak kan kita nak terhegeh-hegeh" ain menjawab manja.
(Kalau la Am dengar ni. Mau dan dan ni jugak Am datang jemput Ain ke rumahnya)
Ibunya dapat rasakan kali ini nada Ain agak berbeza
"Maknanya ain dah berbaik2 dengan Am"
"Ntah. Macam tu la sekali baik sekali gaduh"
"Biasa la adat la gaduh gaduh. Nama pun suami isteri"
Ibu Ain gembira dengan perkembangan terbaru anak dan menantunya itu


Dirumah mama Am sedang mengaturkan kenduri kesyukuran diatas perkahwinan Adam dan Hawanya. Segalanya telah diatur rapi malah Kak Zah sudah mula menjemput beberapa saudara dan kenalan dekat.

"Ma, tak rasa mcm tlalu awal ke?"
"Ini la masanya. Nanti kalau dah gaduh dah tertangguh lagi"
Am menolak untuk mengadakan kenduri besar-besaran kerana mereka sdh 8 thn berkahwin. Tiada lagi istilah pengantin baru. Tapi mama ain tetap berkeras untuk meneruskan kerana sudah lama dipendamkan niat itu


Ain harus segera pulang. Sambil mbawa bekalan makanan ibunya.

"Lg satu hal am tu jgn lengah2kan" psn mak ain sementelah Ain bergegas pulang utk mengelak btembung ibu johan

Didlm perjlnn pulang ain terserempak kereta ibu bapa johan. Cepat-cepat ain bertukar laluan

Telefon ain berbunyi
"Assalamialaikum menantu mama"

Mama Am terus mengingatkan Ain mengenai kenduri mereka kerana tarikh sudah ditetapkan. Ain mengikut sahaja.

Sebelum menamatkan perbualan mama Am memberikan telefon kepada Am

"Pandai nk pancing kita bg mama ckp dulu. Nak apa ni?" gurau Ain
"I Love u too" tiba-tiba keluar dari mulut Am

Setibanya Ibu bapa Johan di rumah Ain ibu ain teah menjamu mereka dengan juadah kampong. Selesai menjamu selera mereka berbincang di ruang tamu. Bunyi yang agak serious. Pastinya mengenai hubungan Johan dan tujuan utama Ibu Joha  ketemu ibu Ain itu

Sy ingtkan faridah dtg nk putuskan yg kita bincang hr tu
"Xde la ini johan dah pilih untuk ain" sambil menghulurkan sebentuk cincin tanda. Ibu Ain tergamam
"Faridah, johan xde ckp apa2 ke?"

Ibu Ain cuba menerangkan segala kebenaran biarpun sedikit dimarahi oleh ibu johan yang amat kecewa.
Dia tetap menyalahkan Ain dan Ibunya kerana tidak menerangkan dari awal yang Ain sudah bersuami. Walaupun telah diterangkan yang Johan telah mengetahui mengenai status Ain dari awal. Namun ibu Ain menerima segala cemuhan Ibu Johan seperti yang dijangkakan. Tiada apa yang boleh diucapkan melainkan ucapan maaf

Manakala di kolej Ain beberapa pelajar sedang memperkatakan tentang sesuatu. Rupanya kehadiran Am dikolej Ain sedikit mngujakan beberapa pelajar. Am hadir bersama sejambak bunga ditangan. Tentunya untuk isteri tercinta.

"Macam tak suka je" Tanya Am sebaik Ain datang ke arahnya

Ain menerima bunga itu tanpa kata

"Pensyarah pun manusia juga ada perasaan" ulas Am
"Kenapa dtg tak sempat tggu ain hbs mengajar ke"
"Hal kenduri kita. Dah lupa ke?" Am menerangkan tentang kehadiran dia hari itu
"Kenapa? Am panik ke? Kata nak buat biasa-biasa je"

Am menarik buku ditangan Ain tanda membantu Ain membawa barangannya sedang Ain menggengam jambak bunga pemberian Am Tadi

Segala perbuatan mereka ini diperhatikan Fauzi dari jauh. Tahu la Fauzi pensyarahnya itu bahagis dengan suaminya. Dan dia tau si suami boleh membahagiakan pensyarah yang pernah dicintainya itu. Fauzi senyum tanda restu yang redha

Johan masih seperti hilang waras. Masih dengan berbagai alasan dan cara untuk dapatkan Ain

"Mulai skrg ibu xizinkan dan tak restu kamu jampa Ain lg" Ibu johan memberi alasan sambil menolak kehadiran Ain lagi dalam hidup mereka

Bersambung episode seterusnya
sebelum tu lets enjoy the photos













  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget